Mentorhallgatók a gyerekekért

Egy projektum a halmozottan hátrányos helyzetű kisdiákok felzárkóztatására. A hétvégén került sor Szabadkán a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Felnőttképzési Intézetének és a Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karnak a második mentorhallgatói csereprogramjára, mely az Educoop nevet viselő IPA határon átnyúló együttműködési program keretében valósul meg.

Forrás: www.magyarszo.com

Szűcs Norbert, a Felnőttképzési Intézet adjunktusa és a projektum szakmai koordinátora elmondta, az Educoop három pilléren nyugszik, mégpedig a tananyag-fejlesztésen, mentorprogramon és egy kutatási részen.

– A tananyag-fejlesztés során a szabadkai kollégákkal öt olyan tananyagot fejlesztettünk ki, amely hátrányos helyzetű gyermekek és felnőttek oktatásával foglalkozik, s ezekből mindkét intézményben kurzusokat tartunk. A szabadkai kollégák ezeknek a tananyagoknak egy részét pedagógus-továbbképzési akkreditációra is előkészítik, illetve adaptálják a szerbiai viszonyokra. A hallgatói mentorprogram adja ennek a projektumnak az egyediségét. Ez egy olyan program, melyben az egyetemi hallgatók hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket mentorálnak a tanév során. Szegeden ez egy hosszabb múltra tekint vissza, hiszen ott már 2007 óta működik a hallgatói mentorprogram, melyet eddig civil szervezetek valósítottak meg, de ettől a tanévtől egyetemi keretek között működik majd tovább, és immár Szabadkán is elindult a mentorprogram. A kutatás keretében szeretnénk felmérni a kidolgozott tananyagok hatékonyságát és lehetőség szerint javítani a minőségén, továbbá a mentorprogram hatékonyságát is megvizsgáljuk, vagyis hogy a bekapcsolt hallgatóknak mennyire sikerült megvalósítaniuk a feladatukat – tudtuk meg Szűcs Norberttől.

A mentorhallgatók feladata, hogy segítsék a gyerekek tanulmányi előmenetelét, másrészt, hogy segítsenek nekik beilleszkedni az osztályba, hiszen ők más szociális környezetből érkeznek, s nehezebben válnak a közösség részévé. A sikeresebb mentori munka érdekében a projektum ideje alatt négy csereprogramot is szerveznek. A szabadkai hallgatók már jártak a szegedi csapatnál, ezúttal pedig a szegedi egyetemisták látogattak el Szabadkára, hogy megismerkedjenek az itt folyó munkával, valamint az ahhoz kötődő oktatási és szociális kihívásokkal. A csereprogram elsődleges célja a tapasztalatcsere, s bár a hallgatók más-más oktatási rendszerben tanulnak és dolgoznak, a felmerülő problémák mégis szinte teljesen egyformák.

Lepeš Josip, az MTTK dékánhelyettese és a projektum szabadkai szakmai koordinátora elmondta, öt új tantárgyat iktattak be a tantervbe, melyek a halmozottan hátrányos helyzetű tanulókkal foglalkoznak, így mindegyik hallgató kap egy megfelelő mélységű, terjedelmű információt, hogyan is kell foglalkozni az ilyen gyerekekkel, ezen kívül három programot akkreditáltak a 2014/2015/2016-os iskolaévre, melyet Vajdaság iskoláiban fognak előadni, azért hogy a programban nem részt vevő iskolák is kapjanak információt, hogyan kell foglalkozni a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekekkel.

– A mentorprogramban huszonegy hallgató vesz részt, akik a horgosi Október 10. Általános Iskola hátrányos helyzetű kisdiákjaival foglalkoznak. Azért választottuk a horgosi iskolát, mert itt különösen sok hátrányos helyzetű tanuló van, többnyire roma családok gyermekei, és emiatt az iskoláról alkotott kép is leépült, azonban hallgatóink úgy fogalmaznak, ezek a gyerek sem gyengébbek társaiknál, csupán elhanyagolták őket. Igaz, az utazással járó nehézségeket vállalni kellett, mégis ez volt a legjobb választás, mert a Horgoson folyó mentorprogram, a hallgatók ténykedése úgy érzem, túlnövi a Tanítóképző Kar munkáját, hiszen itt hatalmas, modell értékű eredményeket kapunk majd a későbbiekben. Ezek a foglalkozások heti nyolc tanítási órát foglalnak magukba, s a hallgatók a tanítókkal egyeztetve utaznak Horgosra. A foglalkozások egyénre szabott fejlesztési terven alapulnak és lehetnek tanításon kívüli korrepetálások, kirándulások, szabadidős foglalkozások is, hiszen a kötelező felzárkóztatás mellett a szocializáció is nagyon fontos – tette még hozzá a dékánhelyettes.